Thursday, January 10, 2019

2019 Yamaha YZF-R15 V3.0 ABS dilancarkan di India



Dengan peraturan keselamatan baru yang menjadikan ABS wajib untuk setiap dua roda dengan kapasiti enjin 125cc dan ke atas. Pengilang telah memulakan pelancaran produk baru yang dikemas kini di pasaran.

Yamaha melancarkan R15 yang baru di pasaran India pada 2017 Auto Expo tanpa ABS. Ia agak dikritik kerana ketiadaan ciri oleh peminat. Tetapi dengan keputusan baru itu, Yamaha kini melancarkan R15 V3.0 yang baru dengan ABS dual dail.


Versi motosikal 2019 ini datang dengan banyak perubahan. Majoriti, terdapat empat perubahan yang diserlahkan pada motosikal yang baru dilancarkan. Pertama ialah sistem dua saluran ABS, penambahan warna baru yang dipanggil Darknight.

Meningkat secara keseluruhan sebanyak 3kg disebabkan penambahan ABS dan lampu amaran pada konsol digital yang mendapat lampu amaran LED untuk ABS. Warna Dark Knight yang baru menyertai dua warna lain di pasaran India - Thunder Grey dan Racing Blue.


Ia masih kelihatan sama seperti versi bukan ABS dan enjin menghasilkan kuasa yang sama 19.3 Bhp pada 10,000 rpm. Yamaha R15 V3.0 dikuasakan oleh enjin 155.1cc yang baru dan menghasilkan tork maksimum 15.0 Nm. Transmisi manual enam kelajuan dan slipper clutch. Enjin adalah fuel injection serta sistem penyejukan cecair.

Yamaha R15 juga di bekalkan dengan slipper clutch, yang meningkatkan prestasi litar untuk motosikal. Clutch slipper membuat operasi gear berubah jauh lebih lancar. Ia juga mengurangkan brek enjin. Clutch slipper juga lebih selamat .


Enjin ini agak maju dan mendapat teknologi VVA. Pembangkitan Valve Variable boleh mengubah kelajuan cams bergantung pada kelajuan enjin. VVA membantu dalam pembakaran bahan api yang cekap dan memberikan kuasa optimum kepada penunggang. R15 juga mempunyai set-all-LED set-up. Lampu depan juga menjadi lebih licin dan mengekalkan set kembar mereka.

Ia memberikan pandangan yang sangat agresif kepada basikal. Ciri-ciri lain termasuk fork depan teleskopik dan penggantungan belakang monoshock. YZF-R15 dengan casis deltabox yang menjadikannya sangat seimbang.


No comments:

Post a Comment