Monday, February 25, 2019

Perbezaan - Honda CB650R dan Kawasaki Z650



Motosikal Kelas Pertengahan Dengan siri tradisional

Z650 muncul sebagai Super Naked dengan rekaan baru enjin dan motosikal berdasarkan ER-6n model 2017. Ia mudah dikendalikan dan prestasi sukan yang sangat baik.

Kawasaki Z650
CB650R adalah versi evolusi CB650F model konvensional. Ia benar-benar mengkaji badan enjin dan motosikal dan menguatkan penggantungan seperti penggantungan dan brek. Ia dicirikan dengan mempunyai reka bentuk retro-moden yang biasa dengan siri CB generasi baru disamping memperkenalkan sistem kawalan baru.

Bagi model Z650,ia hanya grafik dan perubahan warna, tetapi nampaknya optimum sebagai sasaran perbandingan dengan jenis baru CB650R.Model CB dan Z adalah diposisikan sebagai kelas menengah bertaraf dunia.

Honda CB650R adalah 4-silinder 4-silinder DOHC 4-silinder yang disejukkan dengan air 648cc untuk output maksimum 95 ps / 1,200 rpm, Z650 ialah 68 ps / 8,000 rpm dari penyejukan air 4-st sejajar dua silinder DOHC 4 injap 649cc,

Honda CB650R
Ia luar biasa. Walau bagaimanapun, ini adalah satu perkara, sudah tentu, output berbilang silinder adalah berfaedah jika anjakan adalah sama. Sebaliknya,perhatikan kepada tork maksimum, di mana CB adalah 6.5 kgf-m / ​​8,500 rpm, dan Z ialah 6.6 kgf-m / ​​6,500 rpm, menunjukkan tork yang lebih berkuasa dari putaran yang rendah.

Dengan kata lain, Z adalah yang melebihi kuasa serta-merta dan menunjukkan keupayaannya dalam julat harian seperti menaiki bandar. Sebaliknya, CB revolusi tinggi dan jenis output yang tinggi akan membawa di lebuh raya dan lain-lain dengan pecutan yang meluas seperti 4 silinder.

Spartan CB dan Fleksibel Z

Mengenai motosikal, kedua-dua bingkai adalah keluli, tetapi CB adalah jenis spar berkembar yang terdiri daripada dua rasuk sebelah tebal, sedangkan Z adalah jenis trellis.Kawasaki teramat menyukai dan menggunakannya sekarang.

Kawasaki Z650
Brek, kedua-dua mengguna pakai cakera berganda di bahagian depan, manakala Z adalah satu jenis standard omboh tunggal dan CB menggunakan 4 piston radial caliper. Sebagai tambahan kepada perbezaan kuasa CB berat 202kg, Z pula 187kg.

Honda CB650R
Sudah tentu kedua-duanya perlu ringan dan lincah berjalan, tetapi CB adalah pengendalian yang lebih kuat dan responsif yang berhenti. Sementara Z bergerak lebih ringan dengan pengendalian ringan.

Ketinggian kerusi 810mm untuk CB dan 790mm untuk Z.

Dua model dengan matlamat yang berlainan

Matlamat kedua model ini adalah berbeza.CB650R adalah kelas menengah Super Naked dengan prestasi yang juga mencabar kelas atas. Sementara Z650 adalah motosikal Light Sport yang seronok dan sesuai kegunaan harian.

Pilihlah motosikal mengikut keinginan reka bentuk,kemampuan dan bersesuaian dengan pengunaan.


No comments:

Post a Comment