Wednesday, August 7, 2019

Kelajuan bukan isu - Vulcan Klasik 900

Tidak direka untuk kelajuan, Ia adalah sebuah motosikal cruiser.Itulah Kawasaki Vulcan 900 Klasik .

Kawasaki Vulcan 900 Klasik memang agak besar dan lebih panjang berbanding kebanyakan motosikal lain.Tanggapan pertama bermain di minda ialah, mampu atau tidak mengendalikan motosikal ini.


Kawasaki VN 900 Custom tidak mewah dan futuristik sebagai majoriti motosikal Kawasaki lain. Bagaimanapun, VN 900 direka khusus dalam bentuk Old Skool,

Vulcan 900 Klasik bukanlah pertama kali diperkenalkan di negara kita. Semenjak 2006 hinggalah sekarang, kelibat Vulcan 900 klasik sering di lihat baik secara solo atau berkumpulan.

Apa istimewanya Vulcan 900?


Di bahagian depan, Custom VN 900 dilengkapi dengan lampu kepala bulat yang diliputi lapisan krom di ujung luar. Dengan cermin sisi kiri dan kanan besar.

Kedua cermin tersebut di litupi dengan kemasan krom, yang secara keseluruhannya, memberikan beberapa faktor bling kepada motosikal.


Kawasaki VN 900 Klasik dikuatkan lagi oleh tangki bahan bakar berbentuk lusuh.

Tempat duduk atau pelananya sangat sesuai untuk perjalanan jarak jauh. Ini kerana pelana depan dan belakang dipisahkan dengan kedudukan rendah.


Instrumen kelihatan agak ringkas dengan sistem Analog mungkin bagi menyesuaikan  corak Old Skool.

Menyentuh tentang motosikal Cruise, ianya berhubung kait dengan santai dan kualiti semasa menunggang. Suspensi depan dengan 41mm teleskopik dan uni-trek belakang yang sangat lembut untuk memberikan kualiti perjalanan terbaik.

Roda depan yang bersaiz 21 inci dan roda belakang 15-inci diadunkan dengan tayar penuh terbukti memberikan cengkaman yang baik di jalanraya.


Aspek keselamatan juga dititikberatkan.Ini terbukti dengan persediaan asas pada brek . Cakera 300 mm di bahagian depan dan cakera 270 mm di bahagian belakang. Namun motosikal ini tidak dibekalkan dengan ABS.

Kawasaki VN 900 Klasik , empat lejang dengan penyejukkan cecair,enjin V-twin dan 903 cc, yang digabungkan dengan 5 gear kelajuan.


Enjin menghasilkan 54 PS output kuasa maksima dan 82 Nm output puncak tork.Enjin ini mempunyai grunt bottom-end yang baik dan midrange punchy, menghilangkan stres semasa menunggang di jarak jauh.

Kawasaki VN 900 Klasik 2019 adalah unik. Ia dapat mengekalkan daya tarikan lama yang diadunkan dengan unsur-unsur reka bentuk moden.Mempunyai daya tarikan tersendiri.

Tester telah berpeluang menguji sejauh 765km pada model ini. Kelajuan bukanlah yang dicari pada versi Cruiser,namun santai dan keupayaan mengendalikannya itu aspek yang didambakan pada motosikal yang di cipta khusus berasaskan ketenangan.


















No comments:

Post a Comment