Friday, December 21, 2018

KTM 390 Duke berkonsepkan motosikal adventure



KTM 390 Duke adalah motosikal paling popular di pasaran India. Model RC 390 menarik banyak peminat. KTM sedang membangunkan versi Adventure berdasarkan 390 Duke.

Pengilang Austria mengumumkan, model tersebut akan dilancarkan di pasaran India tidak lama lagi. Sebelum pelancaran pesaing mereka iaitu  BMW GS 310 memasuki pasaran India.


KTM 390 ADV yang baru akan dilancarkan menjelang akhir tahun 2019. Pengumuman rasmi akan dibuat oleh pengeluar pada tarikh pelancaran motosikal menjelang akhir tahun kewangan ini juga.

KTM 390 ADV adalah salah satu motosikal yang paling dinanti-nantikan di pasaran India.Segmen motosikal Adventure terhangat di pasaran India seperti Himalaya dan BMW GS 310,

Adventure berkapasiti kecil banyak dihargai oleh peminat kerana lebih mudah untuk pengendalian dan tidak memerlukan perkhidmatan selepas jualan yang mahal.

Versi Adventure 390 Duke perbezaan yang ketara dalam reka bentuk . Adventure 390 diubahsuai dari casis KTM 390 Duke. Motosikal ini mendapat sistem penggantungan jarak jauh di depan dan belakang untuk memastikan pergerakan di jalan yang tidak berturap lancar.


Roda aloi juga telah dikemaskini kepada rim baru yang lebih sesuai untuk tunggangan off road kerana ia lebih fleksibel daripada roda aloi dan boleh digunakan untuk menunggang lebih lasak.

KTM 390 Adventure, lampu depannya adalah sama dengan 390 Duke. Reka bentuk ini kelihatan hampir sama dengan KTM 1290 Adventure R dan juga mendapat pengawal angin kecil dipasang di bawah tangki bahan api.

Ini banyak membantu semasa menunggang di lebuh raya dengan kelajuan tinggi. Seperti yang kita tahu bahawa enjin 390 Duke cukup kuat dan dapat mencapai kelajuan tinggi dengan cepat. KTM juga telah mengubah reka bentuk tangki bahan api untuk menjadikannya lebih langsing.

Ia memudahkan penunggang untuk menunggang sambil berdiri. Terdapat juga pengukuhan tambahan yang dilakukan kepada underbody dan radiator, yang agak mudah terjejas ketika sesi off-road. Kelompok instrumen juga sama dengan KTM 390 Duke dan akan menunjukkan pelbagai maklumat mengenai motosikal.

Enjin KTM 390 ADV tetap sama dengan Duke KTM 390. Enjin 373cc, satu silinder yang sama dengan transmisi enam kelajuan. Ia akan dibuat di India dan dijangka jauh lebih murah daripada pesaing utamanya - BMW GS 310R.


No comments:

Post a Comment