Sunday, December 30, 2018

Siri 4 - Panduan Istilah Teknikal Motosikal



Artikel ini sekadar berkongsi dengan pembaca setia yang rasanya banyak menggunakan motosikal.
Saya akan kongsikan Istilah Teknikal ini mengikut Siri.

Jika terdapat sebarang komen atau kurang faham silalah,tuliskan komen Anda di ruang komen di blog ini.









Apakah kuasa?

Kuasa tetap merupakan langkah utama prestasi potensi enjin motosikal (walaupun ada yang berpendapat bahawa langkah alternatif, tork, lihat di tempat lain, lebih berguna) - seperti yang disahkan oleh hakikat bahawa sekatan A1 dan A2 membatasi kuasa.



Di UK unit kuasa masih lagi bhp (atau kuasa kuda brek) walaupun di Eropah kilowatt (Kw) dan Ps (Pferdestärke atau, 'kekuatan kuda') lebih umum.


Output kuasa ini bergantung kepada saiz dan reka bentuk enjin, tetapi juga pada kelajuan, atau rpm, di mana ia berjalan. Faktor terakhir ini ialah mengapa kuasa maksimum atau puncak biasanya selalu dipetik bersama dengan rpm di mana ia dijana, contohnya 50bhp @ 5000rpm.


Adalah penting untuk menyedari bahawa ini adalah tepat, angka maksimum atau puncak. Pada kelajuan enjin yang lain output mungkin lebih kurang bergantung pada reka bentuk dan karakter enjin: enjin 'puncak', contohnya mungkin mempunyai output kuasa tinggi pada rpm tinggi tetapi outputnya jauh lebih rendah pada rpm yang lebih rendah. Inilah yang kadang-kadang disebut sebagai 'enjin puncak'


Sudilah kiranya pembaca untuk mengikuti Siri seterusnya di blog ini dalam tajuk :-
Panduan Istilah Teknikal Motsikal.

No comments:

Post a Comment