Thursday, December 27, 2018

Siri 2 - Panduan Istilah Teknikal Motosikal






Artikel ini sekadar berkongsi dengan pembaca setia yang rasanya banyak menggunakan motosikal.
Saya akan kongsikan Istilah Teknikal ini mengikut Siri.

Jika terdapat sebarang komen atau kurang faham silalah,tuliskan komen Anda di ruang komen di blog ini.







Apakah susun atur enjin yang berbeza?

Ini merujuk kepada susunan silinder saling enjin pembakaran dalaman konvensional.

Jika ia hanya mempunyai satu silinder ia mudah: ia juga dipanggil "tunggal" dan biasanya diposisikan secara menegak ke engkol dan crankcases. Sekiranya terdapat lebih daripada satu silinder, bagaimanapun, terdapat peningkatan jumlah pelbagai susunan yang dapat mempengaruhi keterampilan, karakter dan prestasi enjin.


Yang berikut, dalam jumlah silinder yang semakin meningkat, adalah yang paling biasa: enjin dua silinder juga disebut sebagai 'kembar'. Kembar selari seperti Triumph Bonneville atau Yamaha MT-07 mempunyai silinder yang dipasangkan bersama, susunan sampingan di mana lengan engkol selari dengan arah perjalanan.


Kembar V adalah sama dengan 'V' yang mempunyai tahap silinder yang mempunyai jumlah yang berbeza-beza menyerupai huruf tersebut. (Ducati, secara kebetulan, insiden memanggil versi mereka 'L-kembar' sebagai silindernya diatur pada 90 darjah). Satu pengecualian V-twin yang terkenal adalah Moto Guzzi, yang ciri Vee diatur di seluruh bingkai dengan engkol seiring dengan drive-aci.


Sementara kembar tersendiri adalah BMW 'twin boxer' di mana kedua-dua silinder itu menentang satu sama lain secara mendatar, merentasi bingkai dengan engkol lagi sejajar dengan pemacu aci. Berhampiran semua enjin tiga silinder (Triumph Speed ​​Triple, MV Agusta 675 dan 800), seperti kembar selari, 'dalam talian, transversely-mount, merentasi bingkai', seperti yang paling empat dan enam - tetapi ada pengecualian ketara.


Triumph Rocket3 adalah barisan terpanjang tetapi dipasang; GoldWing Honda dikuasakan oleh enam gaya 'boxer' yang rata, manakala V4 Panigale baru Ducati, seperti VFR Honda dan RSV4 Aprilia, mempunyai V4 yang dipasang secara melintang.

Sudilah kiranya pembaca untuk mengikuti Siri seterusnya di blog ini dalam tajuk :-
Panduan Istilah Teknikal Motsikal









No comments:

Post a Comment