Thursday, December 27, 2018

Siri 3 - Panduan Istilah Teknikal Motosikal


Artikel ini sekadar berkongsi dengan pembaca setia yang rasanya banyak menggunakan motosikal.
Saya akan kongsikan Istilah Teknikal ini mengikut Siri.

Jika terdapat sebarang komen atau kurang faham silalah,tuliskan komen Anda di ruang komen di blog ini.






Apa yang ada di dalam enjin?



Injap - seperti dalam 4v. Inlet dan ekzos campuran bahan bakar dan gas bakar dari kebuk pembakaran enjin empat lejang dikawal oleh injap. Enjin mudah hanya mempunyai satu sama lain, iaitu dua injap per silinder. Enjin prestasi tinggi yang lebih moden mempunyai dua daripada masing-masing, iaitu 4v, yang membolehkan aliran gas yang lebih cepat.

Injap-injap ini biasanya dibuka, sama ada melalui rocker arm atau secara langsung melalui holder bucket , yang membolehkan pelarasan halus, melalui lekuk pada camshaft yang berputar pula digerakkan oleh rantai atau gear dari engkol. Mereka ditutup oleh spring.


Dalam bahasa yang mudah, enjin dua injap mempunyai satu camshaft yang mengendalikan injap masuk dan ekzos. Ini dirujuk sebagai Single Over Head Cam atau SOHC.

Lebih banyak camshafts berkembar prestasi tinggi - satu untuk masuk, satu untuk ekzos. Ini dirujuk sebagai Double Over Head Cam atau DOHC. Kelebihan DOHC adalah empat kali ganda: ia membolehkan sistem empat injap; terdapat lebih banyak skop untuk kedudukan injap masuk dan ekzos; terdapat lebih banyak ruang untuk timing dan tuning cam dan, kerana rocker arm dikurangkan dalam saiz atau dihapuskan, terdapat kurang inovatif valvetrain.


Alternatif utama untuk camshafts adalah: sistem pushrod lama, seperti yang digunakan, contohnya, oleh Harley-Davidson dan Norton, apabila sebuah camshaft dalam crankcases bertindak dua pushrods, satu untuk masuk, satu untuk ekzos, yang seterusnya membuka injap dan sistem desmodromik, paling terkenal digunakan oleh Ducati, yang menjauhkan diri dengan valve spring dengan mempunyai mekanisme yang membuka dan menutup injap secara positif.


'l / c' merujuk kepada penyejukan cecair, di mana suhu enjin dikawal melalui penyejuk (walaupun sesetengah menggunakan minyak) bergerak di sekitar silinder dan head silinder di saluran, digerakkan oleh pam, disejukkan oleh radiator dan di kawal oleh termostat . Kawalan suhu yang tepat membolehkan toleransi mesin yang lebih baik dan dengan itu meningkatkan prestasi. Lebih asas, tradisional (dan lebih murah) penyejukan udara (a / c) daripada bergantung pada sirip penyejuk di silinder dan head silinder.

Sudilah kiranya pembaca untuk mengikuti Siri seterusnya di blog ini dalam tajuk :-
Panduan Istilah Teknikal Motsikal

No comments:

Post a Comment