Sunday, December 23, 2018

Siri 1 - Panduan Istilah Teknikal Motosikal







Artikel ini sekadar berkongsi dengan pembaca setia yang rasanya banyak menggunakan motosikal.
Saya akan kongsikan Istilah Teknikal ini mengikut Siri.

Jika terdapat sebarang komen atau kurang faham silalah,tuliskan komen Anda di ruang komen di blog ini.


A) Apakah kapasiti?

Kapasiti, atau 'anjakan', enjin pembakaran dalaman adalah ukuran tradisional saiznya dan oleh itu memberikan petunjuk mentah terhadap prestasinya. Dalam terma yang sangat mudah: kapasiti yang lebih besar, lebih banyak campuran bahan api / udara mengalir dan terbakar.

 Khususnya, keupayaan enjin ialah jumlah keseluruhan omboh di dalam silinder dalam pergerakan tunggal dari kedudukan tertinggi (pusat mati teratas - TDC) ke kedudukan paling rendah (bawah mati pusat - BDC). Ukuran biasa adalah 'cc' (untuk sentimeter padu) walaupun di Amerika 'Ci'
(untuk inci padu) tetap biasa. Dalam enjin yang lebih besar, 'liter' juga dirujuk, di mana enjin 1500cc juga dipanggil 1.5litre.

B) Apa kah Bore dan stroke?

Bore adalah diameter silinder manakala stroke adalah jarak piston yang bergerak dalam pergerakan tunggal dari bawah ke kedudukan teratas. Oleh itu, dalam enjin dengan 4cm (40mm) dan 4cm (40mm) lejang.

Kapasiti silinder dikira menggunakan pi radius Pi x, iaitu 3.1415 x 2 kuasa dua (2 ialah separuh diameter dan dengan itu jejari), yang memberikan kawasan silinder = kira-kira 12.6, yang kemudiannya didarabkan oleh lubang (4) untuk memberikan 50.3cc. Sudah tentu, jika terdapat lebih daripada satu silinder, angka itu kemudian didarabkan dengan jumlah silinder untuk memberikan kapasiti total.


Sudilah kiranya pembaca untuk mengikuti Siri seterusnya di blog ini dalam tajuk :-
Panduan Istilah Teknikal Motsikal


No comments:

Post a Comment