Wednesday, December 26, 2018

Senarai 9 motosikal paling unik dan gila - 2018



Motosikal yang menarik pada tahun 2018, dari model baru atau pengilang mengemaskini motosikal yang cukup menarik serta ada yang masih dalam konsep.

Walaupun ramai yang teruja untuk melihatkan model terkini motosikal seperti Norton Atlas, BMW S1000RR dan Aprilia RS 660, namun keunikan sesetengah motosikal benar-benar tidak dijangka, teknologi canggih atau gila.

Penulis senaraikan 9 model yang dianggap canggih,unik dan gila.

 ARC VECTOR



Firma motor elektrik Britain, Arc, melancarkan konsep terbaru mereka.Mereka mengelarkannya motosikal elektrik paling premium di dunia. Dengan harga yang diunjurkan £ 90,000.

Lebih penting lagi untuk landskap motosikal elektrik, Arc Vektor berkemampuan bergerak sejauh 362 batu sekeliling bandar dan hanya  mengambil masa 45 minit untuk caj sepenuhnya.

Vektor juga termasuk beberapa idea menarik seperti topi keledar dengan paparan kepala bersepadu yang juga bertindak sebagai kunci pencucuhan dan pakaian yang bergetar untuk memberi amaran terhadap bahaya yang akan berlaku.

Arch Method 143



Keanu Reeves, membawa jenama motosikal Arch ke UK bermula dengan KRGT-1. Rancangan itu adalah untuk Kaedah 143 untuk tahun depan.

Kaedah ini adalah seperti karya seni kerana ia adalah motosikal, dengan fork Ohlins FGRT dan Karbon serat udara, bersama dengan roda turbin karbon BST tersuai. Ia juga dikuasakan oleh enjin V-twin 2343cc yang benar-benar gila.

Honda RC174 Replica



Pembina motosikal peribadi dan jurutera, Allen Millyard menggunakan kombinasi bahagian-bahagian yang disesuaikan (seperti engkol hidupkan enjin di Yamaha FZR250) dan komponen yang dibina khas, Millyard menetapkan membina replika skala 'Honda Six' yang didambakannya.

Hasilnya adalah hampir sama dengan yang asli kerana dan merupakan kejayaan kejuruteraan.

Harley Davidson Pan America



2018 adalah tahun yang besar untuk Harley-Davidson kerana mereka secara tidak disangka mengumumkan pelbagai pertengahan tengah baru termasuk motosikal pengembara pertama pengeluar Amerika, Pan America.

Penampilan motosikal terbukti membahagi tetapi konsep untuk motosikal itu adalah satu yang menarik, dengan enjin 1250cc V-twin baru, bingkai baru dan swingarm, brek Brembo dan suspensi Showa.

Honda CB125 Konsep



Motosikal terbaru untuk menyertai Honda yang semakin meningkat adalah model Honda CB125R dan digalakkan oleh pertumbuhan di sektor 125 Eropah, pengeluar Jepun mempamerkan dua konsep baru di Eicma di Milan.

Dibangunkan oleh pusat R & D Honda di Rom, motosikal CB125X pengembaraan dan CB125M motosikal naked adalah mesin yang futuristik dan agresif.


Ini hanya konsep di peringkat ini,

Horex VR6 Raw



Gaya menonjol, klasik. RAW Horex VR6 tidak ada yang gila. Ia menggunakan enjin sudut V6 sempit dengan cam overhead tiga dan tiga injap setiap silinder untuk menghasilkan 161bhp.

Peugeot PX2 cafe racer konsep



Sudah lama sejak Peugeot membuat motosikal yang tepat, tetapi mereka melancarkan dua konsep di Paris Motor Show pada tahun 2018. P2X itu ditunjukkan dalam format 125cc dan 300cc, yang pertama mengambil inspirasi daripada Peugeot 515 pada tahun 1930-an.

Versi 300cc adalah pelumba kafe neo-retro, lengkap dengan klip-on dan papan nombor di bahagian sayapnya.

Shaw Harley Davidson - Gobstopper



Ia dicipta oleh Shaw Harley-Davidson dengan artis kontemporari, Grayson Perry dan telah memasuki World Championships of Custom Bike Building at Intermot AMD 2018 .


"The Gobstopper diilhamkan pada 2007 Softail Nightrain dan Neil Sefton.

"Neil mencipta Gobstopper dengan menanggalkan motosikal asal kembali ke rangka-rangka kosong. Dia kemudian membuat tangki bahan bakar aftermarket, fender belakang di hasilkan dengan tangan,begitu juga rangka belakang.

Lampu dengan gaya speedo lama juga digunakan dalam projek ini.

Zapp i300 Skuter



The Zapp i300 adalah motosikal elektrik kedua dalam senarai ini. Skuter 90kg mempunyai bateri mudah alih yang mudah ditanggalkan untuk pengecasan mudah, masa 0-30mph  dan masa caj hanya 2.4 saat  dan reka bentuk minimalis futuristik.

"Dengan reka bentuk revolusioner, pencapaian yang mendebarkan, dan sumber kuasa yang bersih, kami percaya bahawa i300 adalah pengguna mobiliti bandar penyelesaian yang dicari."

No comments:

Post a Comment